11.10.18

Η τέχνη του να υπάρχεις στον κόσμο ακόμη κι όταν έχεις φύγει απ' αυτόν





Ο πρωτόγονος άνδρας προσφέροντας το πρώτο λουλούδι στην αγαπημένη του υπερέβη το βάρβαρο. Και μπήκε στον κόσμο της τέχνης.

Η τέχνη του να υπάρχεις στον κόσμο διαφύλαξε το “Σπουδαστήριο της Αιώνιας Άνοιξης”, τα “Ευοίωνα Σύννεφα που στηρίζουν τη Γη”, το “Δωμάτιο των Ευωδιαστών Ορχιδέων”, την “Αίθουσα των Απολαύσεων του Καλού”, το “Περίπτερο του Κίτρινου Γερανιού”, το δαμασκηνό μετάξι, το θεατρικό έργο “Πέρασμα Nanyang”, το τσάι, το ανθοδοχείο, τα φτερά του παγωνιού, τον θρόνο από κόκκινο σανταλόξυλο, την ποίηση, την σφραγίδα.
Διαφύλαξε και το ρητό του Κομφούκιου αποτυπωμένο με κινέζικη καλλιγραφία από τον ίδιο τον αυτοκράτορα:
«το να συναναστρέφεσαι ανθρώπους με ευγενή χαρακτηριστικά, είναι σα να μπαίνεις σε ένα δωμάτιο γεμάτο ευωδιαστές ορχιδέες. Μετά από λίγο δεν μυρίζεις το άρωμα, επειδή έχεις γίνει πλέον μέρος του».

Αντικρίζοντας την τέχνη της ζωής του αυτοκράτορα της Κίνας Τσιανλόγκ στην έκθεση του Μουσείου Ακρόπολης (Από την απαγορευμένη πόλη: Αυτοκρατορικά διαμερίσματα του Qianlong) συνειδητοποίησα μία αλήθεια, αυστηρά προσωπική:  
Οι άνθρωποι συνηθίζουν να αποκαλύπτουν τους εαυτούς τους μόνο στα μικρά πράγματα. 
Οι Κοιμώμενοι Δράκοι όμως, αποκαλύπτουν το μεγαλείο τους ΑΚΟΜΗ και στα μικρά πράγματα. Ιππεύουν  τον άνεμο, επειδή γνωρίζουν ότι είναι οι ίδιοι άνεμος. Και έχουν κάνει Τέχνη το να υπάρχουν στον κόσμο, ακόμη κι όταν έχουν φύγει απ' αυτόν.

Βαδίζοντας μία προς μία τις αίθουσες, μύρισα το αέρινο άρωμα ανθισμένων λουλουδιών  της ανατολής, που πλανιόταν ερωτικά στην ατμόσφαιρα. Δεν επιτρεπόταν να γίνει διαφορετικά. 
Τέτοια κόκκινη σκοτεινιά, τόσος χρυσός και νεφρίτης, χρειαζόταν μία και μόνο νότα λεπτού αρώματος για να ισορροπήσει τις αισθήσεις. 
Ώστε φεύγοντας, 
να θυμηθώ τα λόγια εκείνα: 
«έτσι παρέρχεται η δόξα του κόσμου».



απεικονίζεται το δωμάτιο μελέτης του αυτοκράτορα Τσιανλόγκ 
στο Παλάτι του Πολλαπλού Μεγαλείου της Απαγορευμένης Πόλης του Πεκίνου, 
όπως μας εμφανίστηκε σε μια αριστερή στροφή, 
στην αίθουσα της έκθεσης του Μουσείου Ακρόπολης 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

SEARCH FORM

Constance Lapsati - Author